dilluns, 16 de gener del 2017

Època: tot l’any
Desnivell: 206m
Dificultat: moderada
  Hi ha un tram de cingleres. Precaució amb el vertigen, nens i animals de companyia.

Tipus de camins: senders i camins principals de dificultat mitja (per a BTT) i baixa.

Powered by Wikiloc

Per a més informació sobre la ruta a Wikiloc: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=16092611

Accés a punts d’aigua potable: durant la primera meitat de la ruta i al final hi ha vàries fonts potables. Tot i així es recomana portar-ne.

Accessibilitat al punt d’inici de la ruta: fàcil. Pàrquing per a vehicles gratuït.
Disponibilitat de pàrquing gratuït per a autocaravanes amb W.C. clínic.

Es disposa de zona de pícnic a l’inici, mitjans i final de la ruta.

Al punt de sortida i arribada de la ruta hi ha un cafè-bar-grill, La Cabana del Llac, obert només de maig a setembre. Per a informació sobre horaris i altres aspectes visiteu el Web http://el-llac.com/docs/horario.html

PUNTS D’INTERÈS DE LA RUTA

Mapa de la ruta amb els punts d’interès

Al llarg de la ruta...

passarem pel   Llac de Navarcles...

... caminarem per senders de cingleres i creuarem el Riu Calders, observant zones de ribera i zones amb vegetació típica dels boscos mediterranis (pi blanc, pi pinyer, alzina, roure, argelaga, romaní, timó, cirerer d’arboç...)...

... gaudirem de fonts d’aigua: Font del Llac,  Font de l’Angle,  Font de la Baga de l’Angle,  Font de la Colònia Jorba,  Font de Solervicenç,  Font de la Cura...

Font de la Cura

... trobarem la  Colònia Jorba, antiga colònia tèxtil, i la seva espectacular església...

Església Colònia Jorba

... veurem masies precioses: L’Angle L’Estrada, el  Llucià...

Llucià

... i acabarem amb  vistes panoràmiques espectaculars de Montserrat, el Montcau, el Pla de Bages i el Prepirineu.

RECOMANACIONS

Fer la ruta en un dia ben clar i assolellat, a qualsevol època de l’any, i anar ben calçats (si pot ser amb bambes impermeables millor, per si trobeu fang i/o heu de trepitjar aigua al travessar el Riu Calders).

També es recomana portar una mica de menjar i aigua donat que la primera meitat de la ruta compta amb diferents punts on ens podem abastir d’aigua però a la segona ja no fins pràcticament el final, i l’últim tram de la carena és molt assolellat (anar amb compte a ple estiu!). A més a més, a l’hivern pot ser que ens trobem alguna font congelada, així que no tindrem accés a aigua.

COM ARRIBAR AL PUNT D’INICI?

La ruta s’inicia i acaba al Llac de Navarcles i passa per camins i senders dels municipis de Navarcles, Calders i Talamanca.

Per a arribar al Llac de Navarcles des de Manresa podeu anar en direcció a St. Fruitós de Bages - Torroella de Baix - Navarcles - Calders i agafar un trencall a la dreta després de la rotonda de Navarcles, a la N-141c, seguint l’indicador “Navarcles (via Llac)”. Seguiu aquest carrer (Camí del Galobart) recte avall fins que veieu a la vostra esquerra el llac. Podreu aparcar allà mateix o seguir una mica més avall, creuar el pont i a mà dreta disposareu d’un altre pàrquing més ampli. El pàrquing d’autocaravanes està seguint pocs metres després el mateix carrer.

Per a situar-vos millor us podeu fixar en el següent mapa on es mostren vàries opcions:

Font: GoogleMaps

COMENCEM LA RUTA!

Com s’ha dit, la ruta s’inicia i finalitza al  Llac de Navarcles, concretament al pàrquing més proper al bar.

Al davant mateix hi ha la Font del Llac, amb aigua potable.

Podeu donar la volta al llac (10 min. totals) i gaudir de la tranquil·litat i les bones vistes. Hi trobareu el bar (mireu si és obert al Web anteriorment escrit), un parc infantil, una zona amb un petit gimnàs a l’aire lliure i un rocòdrom*.
                *Per a més informació sobre el Llac visiteu el Web http://el-llac.com/

Llac de Navarcles

Comencem a caminar en direcció a la sortida del poble seguint el carrer Camí del Galobart i les marques de GR (0 hores (h) 0 min. (‘) 0 seg. (“)).

Trobarem un encreuament amb un senyal de rutes (4’). Girar a la dreta direcció El Riu Calders, Angle PR-C 197 pel Camí de la pólvora, nom del qual prové d’una antiga fàbrica de pólvora que hi havia a la zona i que podreu observar i saber més informació gràcies a cartells explicatius que us trobareu pel camí.

Més endavant trobarem un altre encreuament. Seguir recte (4’30”).

Pocs metres més endavant trobem un altre trencall amb un petit indicador amb una fletxa. Girar a l’esquerra seguint l’indicador (5’).

Agafarem un petit camí on veurem el Riu Calders a sota a la nostra dreta juntament amb algunes casetes i horts. Fets uns pocs metres ens trobarem amb una pila de pedres que barren el pas als cotxes.
Aquesta pila amaga una pedra grossa a sota i a conseqüència del pas de la gent que ha anat dipositant pedres al seu damunt, ha quedat totalment colgada. Podeu participar i posar-hi la vostra pedra!

Anirem seguint el sender fins a arribar a un punt en què sembla que s’acabi. Fixeu-vos-hi bé! Podreu seguir tant per la dreta com per l’esquerra, pujant dos senders, i arribareu a un senyal. Un cop al senyal, haureu d’anar cap a la dreta direcció El Riu Calders, gual de l’Angle PR-C 197 (12’).

Al llarg d’aquest sender anirem trobant cartells explicatius sobre diferents fets històrics i curiositats de la zona com la presència de fòssils i la història de l’antiga fàbrica de pólvora abans mencionada.

Arribarem a un fons de vall per on passa una riera que haurem de creuar.

Més endavant, trobarem un petit encreuament (17’). Haurem de seguir per la dreta cap el senyal de PR. Des de dalt, tindrem vistes d’una presa del Riu Calders i ens trobarem ruïnes d’antigues barraques que indiquen el tipus d’economia que hi havia antigament a la zona.

Al cap de pocs minuts (20’) ens trobarem amb un camí principal, que haurem de travessar i seguir per un sender que ens quedarà just davant, anant cap el senyal de PR.

Per aquest nou tram haurem de seguir uns 10’. Al llarg d’aquest sender tindrem vistes de la masia de l’Angle, el Riu Calders i camps agrícoles.

Masia Angle

Dins d’aquest sender trobarem un altre trencall. Seguir per la dreta cap el PR (27’).

Tindrem vistes del Montcau en la llunyania.

Montcau al centre de la fotografia una mica cap a l’esquerra

29’ arribarem a un camí principal i un senyal. Seguir per la dreta pel camí principal en direcció El Riu Calders, gual de l’Angle PR-C 197.

Anirem avall pel camí...

Fins que ens trobem a la dreta, a pocs metres, un senderet que empalma amb el mateix camí més avall (podeu seguir el camí principal però així escurcem una mica i és més divertit baixar-hi) (30’).

Un cop arribem altre vegada al camí principal, veurem davant mateix un altre sender (31’).

Observarem marques de PR. Seguirem aquest sender.

Arribarem a un camp (on finalitza provisionalment el sender) que haurem de vorejar en direcció esquerra (34’).

Quan acabi el sender, arribem al camp i girem a l’esquerra.

Voregem el camp.

Fixeu-vos a l’esquerra del camp que a pocs metres trobarem un sender que ens permetrà deixar-lo i tornar al camí (36’).

Seguir fins a arribar a veure el Riu Calders i el camí principal.

Després girar a l’esquerra i creuar el riu.
Pot ser que depenent del nivell de l’aigua o de si hi ha hagut pluges en dies anteriors, les pedres que hi ha per poder travessar el riu s’hagin mogut i us mulleu una mica els peus... També és interessant buscar altres opcions (posar altres pedres per a poder travessar). Generalment, però, el nivell de l’aigua és baix i no hi ha problema per a creuar.

Un cop travessat el riu, podeu seguir la ruta seguint el camí cap a l’esquerra.

No obstant, si aneu cap a la dreta trobareu la  Font de l’Angle, situada a dins d’una petita barraca de pedra i entremig de roures centenaris. Hi ha bancs i una petita explicació de la zona, per si voleu reposar i abastir-vos d’aigua.

Font de l’Angle

Reprenent la ruta cap a l’esquerra pel camí principal, anireu seguint el Riu Calders que us quedarà a l’esquerra i els camps de la masia de l’Angle, que us quedaran a la dreta.

Després (50’) arribareu a un encreuament de camins. Haureu de seguir cap a l’esquerra en direcció Viladecavalls que us marca un senyal.

Seguirem aquest camí que ens portarà cap a la Colònia Jorba, antiga colònia tèxtil on encara habiten algunes famílies.
Aquest camí sempre és fresc i humit, així que si és hivern necessitarem una mica d’abric. A l’estiu és un punt molt agradable.

Estigueu alerta quan arribeu a una zona més tupida de vegetació... A la dreta trobareu un sender ple de fullaraca amb un cartellet que indica la  Font de la Baga de l’Angle (1h). Si us animeu, podeu agafar-lo tot i que el sender té bastant desnivell, a la font no acostuma a haver-hi gaire aigua i no està tractada sanitàriament... Però és maco veure la vegetació que el rodeja.
Aquest sender és lineal, així que haureu d’anar i tornar pel mateix sender.

Seguint el camí principal podreu veure les vistes de la Colònia Jorba a l’esquerra. Aquest camí compta amb marques de PR.

Colònia Jorba

Seguirem el camí fins que arribeu a  l’Església de la Colònia Jorba, molt espectacular pel seu color i grandària. Aquí també hi trobareu una font potable i zones per descansar.

Un cop arribeu a la font, haureu de seguir cap a la dreta, on veureu un cartell. Haureu de seguir direcció Llucià (1h11’).

Observareu que aquest camí també és un GR i es tracta que l’aneu seguint.
Uns quants minuts més trobareu un trencall amb un senyal (1h20’). Continueu direcció Llucià, cap a l’esquerra.

Seguint el GR arribareu a la casa  Llucià (1h27’), típica casa de pagès catalana, amb església i cementiri inclosos!

Llucià

Vinyes del Llucià

Passada la casa, trobareu un altre trencall (1h28’). Seguiu el camí principal cap a la dreta.

Pocs metres després en trobareu un altre. Gireu a la dreta en direcció l’Estrada i continueu pel GR (1h29’).

Vistes del Llucià, que anem deixant enrere, des del GR. A l’esquerra, un gran roure

Uns 10 minuts després trobareu un altre esbiaix. Seguiu el GR!

Pocs metres endavant trobareu un altre trencall senyalitzat (1h41’). Seguiu direcció El Soler (dreta).

I poc després, un altre trencall senyalitzat! A la vostra esquerra veureu  L’Estrada, també típica casa de pagès catalana en molt bon estat de conservació.
Seguiu direcció Navarcles (dreta).
Compte aquí! Hi ha uns gossos que borden molt... Però estan dins d’un terreny ballat així que no hi ha perill!

Vistes des del camí. Al fons, Navarcles i Santpedor

1h46’ trobem un altre trencall. Seguim cap a l’esquerra i agafarem un camí que rodejarà L’Estrada.

L’Estrada

1h56’ trobem un altre esbiaix. Seguim el camí principal (recte).

Pocs metres més endavant un altre encreuament. Seguim el camí principal (esquerra).
Si observeu el bosc, podreu contemplar una obaga plena de pi blanc, amb molses i fenàs.

Ara paciència perquè ve una mica de pujada! Hem d’arribar fins a la carena. El camí és ample i fàcil, aneu fent a poc a poc!

2h10’ trobareu davant el camí de la carena. Nosaltres agafarem un sender que passa pel seu costat. Així podreu observar millor la vegetació i no passareu tanta calor...
Fixeu-vos bé amb el trencall per agafar el sender!!! A primer cop d’ull es confon una mica.

Aneu seguint el sender. Trobareu cirerer d’arboç així que si és tardor-inicis d’hivern i voleu fer un mos ja ho sabeu! Compte no us passeu que diuen que emborratxen!
Observareu aquestes vistes també.

2h19’ estigueu alerta perquè haureu de girar a l’esquerra cap a un altre sender! Penseu que hem de seguir en direcció cap a la carena!

Minuts després (2h23’) veureu el camí de la carena a la vostra esquerra. Trobareu un sender que hi arriba. Agafeu-lo!

Ara ja deixem els senders i continuem pel camí principal. Estem al camí de la carena o del Cap de la Serra! Seguiu-lo cap a la dreta sortint del sender.

Tota l’estona seguiu el camí principal. Arribareu a un dipòsit d’aigua (2h35’) des d’on tindreu vistes de Montserrat, Sallent, el Port del Comte, els Rasos de Peguera i la Serra del Cadí.

Vistes de Montserrat amb el dipòsit a la dreta

Anem seguint el camí principal. Al cap d’1 minut trobarem un altre trencall. Seguim recte pel camí principal.

Més endavant tindreu  vistes panoràmiques de la zona. A l’esquerra: Montcau i Montserrat i tota la zona de Talamanca, afectada per un incendi el 2009. Podeu observar la capacitat de regeneració del bosc. Espectacular!
A la dreta: Navarcles, Santpedor, les muntanyes de sal de Sallent i el Prepirineu.

També podeu fer l’exercici d’orientar-vos i esbrinar el camí que heu fet.

2h55’ deixem el camí del Cap de la Serra girant a la dreta. Ens estalviem una bona pujada!

A partir d’ara ja anem de baixada cap a Navarcles! Aneu seguint el camí fins a arribar a un trencall (3h16’) on haureu de seguir cap a l’esquerra. Aquesta zona és pedregosa i potser trobeu algun fòssil!

3h20’ observareu un encreuament de camins. Heu de seguir recte, cap el senyal vertical. Haureu d’anar direcció Navarcles-Llac de Navarcles.

A l’esquerra podeu baixar a la  Font de Solervicenç tot i que no acostuma a haver-hi gaire aigua.

Seguiu doncs en direcció Navarcles pel camí principal. Serà l’últim tram que fem per camí de carro.

Al final del camí arribarem al polígon industrial de Navarcles, quedant a la nostra dreta la Cansaladeria Singla, molt coneguda a la Catalunya central pels seus embotits i carns.
3h31’ haureu de girar a la dreta, a l’Stop, agafant el c/ de la Vinya.

Al següent trencall gireu a l’esquerra cap al Camí Pla del Cos.

En aquest mateix carrer hi ha la  pista d’atletisme de Navarcles i l’skate park, amb bancs i taules per a fer pícnic.

Al final del carrer gireu a la dreta cap el c/Calders i aneu-lo seguint avall.

Al llarg del carrer us trobareu 4 encreuaments. Vosaltres haureu d’anar seguint el c/Calders.

1r encreuament                                                                                  2n encreuament

3r encreuament                                                                                    4t encreuament

Després del 4t encreuament, pocs metres endavant a la dreta del carrer hi ha una balla de carretera (quitamiedos).  Veureu que cap endins hi ha un petit sender. Agafeu-lo (3h45’). Us portarà a la  Font de la Cura, zona on podeu fer pícnic. Hi ha aigua potable i ombra i és un lloc tranquil. També és on hi ha el pàrquing per a autocaravanes.

Pàrquing autocaravanes

Després de la Font de la Cura ja només ens queda tornar al Llac i acabar la ruta. Per això, haureu d’anar fins a la carretera i seguir-la per la dreta. De seguida arribareu al Llac altre cop.

I FI DE LA RUTA! (4h)

Espero que us agradi la ruta, que en gaudiu tant com jo al fer-la i que aprecieu el paisatge!
Gràcies per llegir el blog i fins la propera!

Autora i creadora de la ruta: Marina Vilà Casado

*Totes les fotografies són pròpies.