dimarts, 17 de gener del 2017

Ruta de Fumanya a Queralt (Jordi Santacreu)

Powered by Wikiloc

Fitxa tècnica:

Distància: 4,53 km.

Desnivell positiu: 304 m.

Desnivell negatiu: 304 m.

Altitud mínima: 912 m.

Altitud màxima: 1216 m.

Tipus de ruta: circular.

Dificultat: baixa

Com arribar-hi:

Amb cotxe. La carretera que puja a Queralt arrenca de la que va de Berga a Sant Llorenç de Morunys. Es troba correctament senyalitzada. Des de l'Eix del Llobregat (C-16/E-9) cal accedir a Berga per l'entrada nord i seguir en direcció a Sant Llorenç de Morunys (BV4241). A tres quilòmetres i mig, a mà dreta, hi ha el trencant que puja a Queralt. Un cop agafat el trencant, cal fer uns 300 metres, on es troba una casa a mà esquerra, anomenada Fumanya. Hi ha aparcament al costat de la carretera o en una urbanització veïna.

Descripció:

És una ruta circular que comença a la casa de Fumanya (Berga), on s'agafa el camí que puja cap al santuari de Queralt. En aquest primer tram del recorregut, amb magnífiques vistes a migdia, es troben tres capelles, dedicades a Sant Jacint, Sant Jaume i la Mare de Déu dels Dolors. El camí, força costerut, no té pèrdua. Es tracta d'anar-lo seguint fins que s'acaba en un aparcament de vehicles situat a sota mateix del Santuari. Un cop al pàrquing, s'han d'agafar unes escales que pugen directament al Santuari.

Foto 1: Santuari de Queralt. (Font: www.berguedareserves.cat)

A dalt, es pot visitar l'església, d'estil barroc, on es conserva la imatge de la Mare de Déu de Queralt, del segle XIV, L'arquitece Josep Antoni Coderch de Sentmenat es va encarregar, l'any 1966, de la restauració de la façana i del nou campanar. Hi ha una hostatgeria i un restaurant, actualment en projecte de restauració, i un bar, en funcionament, per prendre un refresc o un petit refrigeri.

Es recomanable fer la volta que voreja el cim, per gaudir del passeig, de les vistes i d'un bosc magnífic. Molts dies es pot observar el vol majestuós dels voltors que nien en els penyals del Camí dels Cingles. Durant el recorregut, que es pot fer en uns vint minuts, es troben la Font del Bou, la capella de Sant Joan i la cova de la Santa Troballa.

Foto 2: La cova  de la troballa (Font: www.elboletin.cc)

Foto 3: La Font del Bou (www.blocs.tinet.cat)

Queralt és un dels millors miradors de Catalunya, des d'on gaudir d'espectaculars vistes de la ciutat de Berga i dels pobles del voltant, de les veïnes serres del Prepirineu i de les terres de l'Alt Llobregat i de la Depressió Central. I com a teló de fons, a llevant, el Taga de Ribes, la Serra Cavallera, les Guilleries i el Collsacabra, a migdia, els massíssos del Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat i cap a ponent, en dies clars, les serres de Prades, Montsant i La Llena.

Foto 4: Vistes des de Queralt, Berga. (Font: www.cine9.5mm.cat)

Un cop feta la visita i la volta, es torna a baixar fins al pàrquing i s'agafa la carretera que duu a Berga, des de la qual es pot tornar al punt de sortida. És més recomanable, però, agafar el camí que passa pel mig  de  la  Baga  de Queralt, on hi  creixen  magnífics  exemplars  de faig  i  de  pi  roig.  La fauna és esmunyedissa, però  s'hi  poden  trobar cabirols, guineus, senglars, i moltes classe d'ocells. Es fàcil de sentir-hi  les  tamborinades  del picot  als matins i l'udol  de la cabrota als capvespres. Quant ja s'ha fet la baixada, es segueix  un bon tros al costat de la riera de Metge,  on hi  ha un àrea  de  lleure, amb diverses fonts, fins arribar a la casa de Fumanya, completant la ruta.

Recomanacions:

- Portar roba i calçat adequats.

- Portar aigua.

- Dinar en algun dels hostals situats a prop de la casa de Fumanya, en acabar la ruta.

- Fer alguna de les moltes rutes de senderisme que surten de Queralt mateix i segueixen la serra cap a ponent o van, en direcció nord, cap als Rasos de Peguera o La Figuerassa.

- Fer el Camí dels Bons Homes (GR 107), que de Queralt mena fins al castell de Montsegur, a Foix (Occitània), en un itinerari d'entre 186 i 205 km que segueix les rutes de migració del càtars quan fugien de la croada i de la Inquisició durant els segles XII al XIV.

- Visitar la ciutat de Berga.